1ª LECTURA. (Isaïes 5,1-7).
Dedico aquest cant
al meu estimat,
cant d’enamorat a
la seva vinya.
El meu estimat
tenia una vinya al turó de Ben-Samen.
La cavà, la netejà
de pedres, hi plantà els millors ceps,
construí al mig una
torre de guàrdia
i hi va fer un cup
tallat a la roca.
Esperava que li
donaria bon raïm,
però li va donar
raïms agres.
I ara, si us plau,
habitants de
Jerusalem i homes de Judà,
feu de jutges entre
jo i la meva vinya.
¿què podia fer per
ella que no hagi fet?
¿Per què em dóna
raïms agres
quan jo n’esperava
bon raïm?
Doncs ara us diré
què penso fer a la meva vinya:
li trauré la tanca,
i que els ramats la brostegin;
enderrocaré el seu
clos, i que el bestiar la trepitgi.
La deixaré
abandonada.
No la podaran ni la
cavaran,
hi creixeran
argelagues i cards,
i manaré als núvols
que no hi deixin caure la pluja.
La vinya del Senyor
de l’univers és el poble d’Israel,
i els homes de Judà
són els ceps que ell havia preferit.
N’esperava
justícia, però no hi veu sinó injustícies;
n’esperava bondat,
però hi sent el clam dels oprimits.
2ª LECTURA (Filipencs 4,6-9).
Germans,
no us inquieteu per
res.
A cada ocasió
acudiu a la pregària i a la súplica,
i presenteu a Déu
les vostres peticions
amb accions de gràcies.
Així la pau de Déu,
que sobrepassa el
que podem entendre,
guardarà els
vostres cors i els vostres pensaments
en Jesucrist.
Finalment, germans,
interesseu-vos per
tot allò que és veritat,
respectable, just,
net, amable, de bona reputació,
virtuós i digne
d’elogi.
Practiqueu allò que
jo us he transmès
i vosaltres heu
rebut,
que heu sentit i
vist en mi;
i el Déu de la pau
serà en vosaltres.
EVANGELI. (Mateu 21,33-43).
En aquell temps,
Jesús digué als
grans sacerdots i notables del poble:
“Escolteu una altra
paràbola:
Un propietari
plantà una vinya,
la voltà d’una
tanca,
hi cavà un cup,
hi construí una
torre de guàrdia,
la deixà a uns
vinyaters que la cultivessin,
i se’n anà del
país.
Quan s’acostava el
temps de la verema,
envià els seus
homes per recollir-ne els fruits,
però els vinyaters
els van agafar,
i, a un, li van
pegar,
a un altre, el van
matar,
a un altre el van
treure a cops de pedra.
Ell envià més homes
que la primera vegada,
però els tractaren
igual.
Finalment els envià
el seu fill
pensant que, al
menys el fill, el respectarien.
Però ells, en
veure’l, es digueren:
Aquest és l’hereu:
matem-lo i ens
quedarem l’heretat.
I l’agafaren, el
van treure fora de la vinya,
i el van matar.
Quan torni l’amo de
la vinya,
¿què farà amb
aquells vinyaters?”.
Li responen:
“Farà matar aquells
mals homes
i passarà la vinya
a uns altres
que li donin els
fruits al temps de la verema”.
Jesús el diu:
“¿No heu llegit mai
allò que diu l’Escriptura:
La pedra que
rebutjaven els constructors
ara corona l’edifici.
És el Senyor qui ho ha fet
i els nostres ulls
se’n meravellen?
Per això us dic que
el Regne de Déu us serà pres
i serà donat a un
poble que el farà fructificar”.
LLENGUATGE.
1. La paràbola
d’avui té el perill de ser mal interpretada; cosa que ha passat moltes vegades.
La interpretació
incorrecta està en creure que l’Església substitueix Israel com a “poble de Déu”, com si
Jesús fos una frontera que separa “el temps d’Israel” i “el temps de
l’Església”; com si Israel hagués estat el “poble
de Déu” fins a Jesús, però no després d’ell; com si, després
de Jesús, la “vertadera religió” (?)
ja no fos el Judaisme sinó el Cristianisme.
2. Cal reconèixer
que els primers deixebles de Jesús, en bona part jueus perseguits per les
autoritats religioses i expulsats de les sinagogues, van començar a formar i a sentir-se
com una nova religió. De fet, no
podien fer altra cosa donat que vivien en una societat estructuralment
religiosa.
3. Però Jesús es va
mantenir sempre cent per cent jueu;
i els cristians jueus no havien de renunciar gens ni mica a la seva religió per
poder ser bons deixebles de Jesús. El problema no era la “religió jueva” sinó “els grans sacerdots i notables del poble”, que
s’havien fet els amos de la “vinya
del Senyor”, o sigui, de la Comunitat religiosa jueva.
4. És a ells que va
dirigida la paràbola que hem llegit. És a ells que Jesús acusa de “matar
l’hereu” per quedar-se amb la vinya.
És a ells que “l’Amo” els pren la vinya
per donar-la a un poble que la farà
fructificar.
Aquest “poble” a
qui és donada la vinya no es
contraposa a Israel sinó als grans sacerdots i notables del poble,
els quals roben els fruits de la vinya (convertint-la en “cova de
lladres”. Mateu
21:13).
5. L’Església no
substitueix Israel sinó que n’és la continuació tot formant “el cos de Crist”, cent per cent jueu. L’evangeli de Joan ho expressa amb
un llenguatge clar i profund quan posa en boca de Jesús, a la creu, unes
paraules entranyables: “Quan Jesús veié
la seva mare i, al costat d'ella, el deixeble que ell estimava, digué a la
mare: Dona, aquí tens el teu fill. Després digué al deixeble: Aquí tens la teva
mare. I d’aleshores ençà el deixeble la va acollir a casa seva” (Joan
19, 26). Maria representa l’Israel
fidel, d’on prové Jesús. El “deixeble que Jesús estimava” representa l’Església.
Com a religió, el
Cristianisme és fill del Judaisme, no pas per substituir-lo sinó perquè marqui
la seva plenitud.
6. Però, cal fer un
pas més en aquesta reflexió.
En si mateix, el
missatge de Jesús no és cap religió. Es pot acollir des de qualsevol
religió o des de la no-religió. Les Religions no són ni “vertaderes” ni
“falses”. Habitualment han format part de la Cultura dels Pobles, als quals dóna
llenguatge i identitat. En aquest sentit, totes són sagrades.
Sembla que avui, en alguns casos, apareix una Cultura no-religiosa. No s’oposa necessàriament al missatge de Jesús. Allò que és necessari en tots els casos és “convertir-se”, renunciant a aquells punts, religiosos o no, que són utilitzats per anar contra els altres, i sobretot, contra els més petits.
Sembla que avui, en alguns casos, apareix una Cultura no-religiosa. No s’oposa necessàriament al missatge de Jesús. Allò que és necessari en tots els casos és “convertir-se”, renunciant a aquells punts, religiosos o no, que són utilitzats per anar contra els altres, i sobretot, contra els més petits.
7. La pedra que rebutjaven els constructors,
ara corona l’edifici...
En el relat d’avui
hi ha tres expressions interessants:
A. La vinya, que en un primer moment
representa Israel com a “poble elegit”, especialment mimat per Déu (1ª
Lectura). Després representa tots aquells que estan disposats a “donar fruit”,
associant-se a l’Israel fidel del
qual n’és “fruit excel·lent” el mateix Jesús.
B. Un edifici en construcció. Hi ha
constructors que rebutgen sempre aquella “pedra” que està destinada a coronar
l’edifici. Aquesta pedra és Jesús, el
qual, a pesar de ser rebutjat i mort pels “constructors”,
amb la seva resurrecció passa a ser automàticament la “pedra principal” que
dóna cohesió i unitat a tot l’edifici.
I, com que Jesús és
la personificació de l’Home, allò que es vol significar és que tota
construcció, o tota religió, que no tingui l’ésser humà com a “pedra principal”, està mal construïda, i acabarà
desplomant-se.
C. El Regne de Déu. La vinya i l’edifici són
imatges per expressar visiblement allò que és el gran tema de l’obra de Jesús:
el regne de Déu, les característiques del qual han estat profusament
explicades en les paràboles del Regne i en els signes del Regne (
Capítols 13,14 i 15 de Mateu). El Regne
és el bon fruit que el Senyor espera
recollir de la seva vinya.
8. Tot això és
ubicat a Jerusalem, el centre del Poder
religiós, a on ha arribat Jesús, seguint el seu camí, com un nou Moisès,
per alliberar el seu poble. L’enfrontament entre Jesús i el Poder religiós
va creixent. Els deixebles estan absents d’aquest relat perquè ells, tot i
haver acompanyat Jesús físicament, no assumeixen encara el seu camí. Per això, quan Jesús ressusciti, ells, per poder veure’l,
hauran de “tornar a Galilea”; és a dir, al començament, per recomençar el camí (Mateu
28,10).
MISSATGE.
9. Ningú no està
legitimat a fer-se l’amo de la vinya.
La vinya, el Regne de Déu, és només propietat
del Senyor. Tots els altres som a la vegada “treballadors” i “vinya
treballada”; “constructors del Regne” i “ciutadans del Regne".
RESPOSTA.
10. Una vegada més
se’ns demana superar tota forma de clericalisme.
També se’ns demana no caure en la temptació de pensar que tenim el monopoli del
Regne o del missatge de Jesús. Jesús no és propietat de l’Església.
11. Això té
importants conseqüències en la nova situació que viu l’Església
actualment.
L’Església ha
passat per l’experiència de ser perseguida (Església
de Catacumbes) i per l’experiència de formar part de l’estructura de la Societat
(Església de Cristiandat).
Fa temps que la situació de cristiandat s’ha anat
superant gràcies a l’esforç de molta gent. És bo adonar-se que la situació de cristiandat no era gaire
coherent amb el missatge de Jesús.
12. Avui, per
primera vegada, ens trobem en una societat laica, en la qual ens hauria
de ser més fàcil retrobar les essències de l’Evangeli. Però primer ens
hem de convèncer de que una societat autènticament laica és
millor i més coherent amb el missatge de Jesús que la situació de cristiandat que anem deixant enrere. No ens ha
d’enganyar el fet que la “societat laica” hagi nascut i s’afirmi sovint per
oposició a la religió. No passa res... Les persones religioses no ens hi hem de sentir incòmodes. Al revés:
una societat laica fa més difícil convertir la Religió en Poder, que ha estat sempre la gran temptació, mai del tot
superada. Els mateixos Evangelis posen aquesta temptació a l’inici de la
vida pública de Jesús. Només després d’haver superat aquesta temptació en les seves diverses formes (Mateu
4,1-11), Jesús portarà a terme la seva missió alliberadora.
PREGUNTES per al diàleg.
1. Com que
l’església ha perdut el “monopoli de Jesús”, ens arribaran sobre Ell noves
maneres d’entendre’l i d’interpretar-lo que ens poden sorprendre. ¿Hi ha algun
punt referent a Jesús sobre el qual us agradaria dialogar? Com penseu fer-ho?
2. Força persones
pensem que la situació de cristiandat,
que en molts llocs encara perdura d’alguna manera, té trets poc coherents amb
el missatge de Jesús. Hi esteu d’acord? En què no és coherent?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada