1ª LECTURA. (Ezequiel 18,25-28).
El Senyor diu:
“Vosaltres penseu:
No va ben
encaminada la manera de pensar del Senyor.
Poble d’Israel,
escolta bé això que et dic:
¿No és la vostra
manera d’obrar, i no la meva,
la que va
desencaminada?
Si el just deixa
d’obrar el bé,
comet el mal i mor,
morirà per culpa
seva.
Però si el pecador
es converteix,
deixa de fer el mal
i obra amb justícia i bondat,
salvarà la seva
vida.
Només que reconegui
el mal que havia fet
i es converteixi,
viurà i se salvarà
de la mort.
2ª LECTURA (Filipencs 2,1-11).
(En blau allò que
correspon a la versió llarga)
Germans,
per tot el que
trobeu en Crist,
de fortalesa
d’ànima,
d’amor que consola,
de dons de
l’Esperit,
d’afecte
entranyable i de compassió,
us suplico que em
doneu plenament el goig
de veure-us units
per uns mateixos sentiments
i per una mateixa
estimació dels uns pels altres,
unànimes i ben
avinguts.
No feu res per
vanitat ni per vanaglòria.
Mireu els altres
amb humilitat
i considereu-los
superiors a vosaltres mateixos.
Que ningú no es
guiï pels propis interessos,
sinó que miri pels
altres.
Tingueu els
mateixos sentiments
que heu vist en
Jesucrist:
Ell,
que era de
condició divina,
no es volgué
guardar gelosament
la seva igualtat
amb Déu,
sinó que es va
fer no-res,
fins a prendre la
condició esclau.
Havent-se fet
semblant als homes,
i començant a
captenir-se com un home qualsevol,
s’abaixà i es feu
obedient fins a acceptar la mort,
i una mort de
creu.
Per això Déu l’ha
exaltat
i li ha concedit
aquell nom
que està per
damunt de tot altre nom,
perquè tothom, al
cel, a la terra i sota la terra,
doblegui el
genoll al nom de Jesús,
i tots els llavis
reconeguin que Jesucrist és Senyor,
a glòria de Déu
Pare.
EVANGELI. (Mateu 21,28-32).
En aquell temps,
Jesús digué als
grans sacerdots i notables del poble:
“¿Què us en sembla?
Un home que tenia
dos fills,
va dir al primer:
Fill meu, ves a
treballar a la vinya, avui.
Ell respongué: No
hi vull anar.
Però després, se’n
penedí i hi anà.
El pare digué això
mateix al segon
i aquest li
respongué:
Hi vaig de seguida,
pare. Però no hi anà.
¿Quin d’aquests dos
va fer el que el pare volia?”
Li responen: “El
primer”.
Jesús els diu:
“Us dic amb tota
veritat
que els publicans i
les dones de mala vida
us passen al davant
cap el regne de Déu,
perquè ha vingut
Joan
amb la missió
d’ensenyar-vos el bon camí,
però vosaltres no
l’heu cregut,
mentre que els
publicans i les dones de mala vida
sí que l’han cregut.
I vosaltres, ni
després de veure això,
encara no us en
penediu ni voleu creure’l.
LLENGUATGE.
1. Els evangelis
presenten el missatge de Jesús no només amb paraules sinó també amb accions
que concreten el sentit de les paraules. Així, per exemple, els tres evangelis
sinòptics presenten el missatge de Jesús com un camí de Galilea a Jerusalem.
D’aquí que “acollir el missatge de Jesús” vol dir fer el camí
que ell va fer.
2. A més,
l’evangeli de Mateu ens presenta Jesús com un Nou Moisès. Moisès va haver
de fer un camí: anar al centre del Poder (anar a trobar el faraó)
per alliberar el seu Poble i guiar-lo cap a la Terra Promesa (Èxode 3:9).
Igualment Jesús ha
d’anar al centre del Poder,
que en aquest cas està representat per Jerusalem i el seu Temple, per
alliberar el seu Poble.
El Temple,
segrestat i ocupat pels grans sacerdots i els notables del Poble,
s’havia convertit en la principal font d’esclavitud.
3. Quan Jesús,
seguint el seu camí, arriba a Jerusalem, deixa clar que entra a la
capital com a messies, i el
primer que fa és anar a “purificar el Temple” expulsant-ne tots els que hi estaven comprant i venent, i que l’havien convertit en una cova de lladres (Mateu
21,12ss).
Evidentment, els que
se n’havien fet amos li demanen
explicacions, i li pregunten: “Amb quina
autoritat fas tot això?” Però Jesús
no respon aquesta pregunta perquè és impertinent. Eren ells qui s’havien fet
els amos del temple i es consideraven
els únics que hi tenien “autoritat”. Jesús els recorda quina és la
situació real, i ho fa amb tres paràboles, la primera de les quals és aquesta
que hem llegit. (Les dues següents es llegiran els dos pròxims diumenges. Mateu
21:33 i Mateu
22:1).
4. El mateix Jesús
en fa l’aplicació: ells -els sacerdots i
notables del poble- estan representats pel fill que respon al pare que
anirà de seguida a treballar a la vinya; però no hi va. En canvi els
“pecadors i pecadores”, venen representats pel fill que primer diu que no hi
vol anar, però que després se’n penedeix i hi va.
De la paràbola se’n
dedueix una lliçó evident, però sorprenent: “Els publicans i les dones de mala vida us passen al davant cap el regne
de Déu”.
5. L’alliberament liderat per Moisès va
acabar en fracàs perquè el “poble elegit”
no va ser capaç d’assumir la Llibertat. Els antics esclaus del faraó,
arribats a la Terra Promesa, van continuar essent esclaus dels seus
propis jerarques. I la causa principal estava precisament en la utilització
que sacerdots i notables feien del Temple i de la Religió, que els
permetia enriquir-se, i crear marginacions, condemnes i esclavituds.
Calia purificar el
temple! Aquesta era una de les “feines” del Messies
esperat.
I Jesús, com a Messies, va fer neteja (Mateu
21,12).
6. Però Jesús no
s’instal·la en el Temple ni el rehabilita.
El Temple, tal com
s’entenia aleshores, necessitava de sacerdots, els quals, d’alguna
manera, estaven per sobre del poble.
Jesús no “recupera”
el Temple sinó que predica una altra cosa molt més important i nova: el Regne de Déu. En el regne de Déu
tothom és igual. Hi queda exclosa qualsevol forma de Poder. Ja ha quedat
prou clar que el Poder sempre és usat contra el Poble i contra els més
dèbils del poble. Ha arribat el moment de prescindir dels grans i solemnes temples
com a “llocs de la presència de Déu” (Joan
4,20-24). Déu ha decidit fer-se present en cada persona, i sobretot en aquelles
en qui no hi ha ni rastre de Poder.
7. Déu s’ha instal·lat en l’home.
Des d’ara, l’home
és el centre del regne de Déu.
Si Déu ens esperés al
Temple, els sacerdots no necessitarien convertir-se. Al contrari:
els altres s’haurien de convertir a ells. Ells anirien al davant i serien “els
primers”. Però el “Temple” ha resultat un camí pervertit.
Així doncs, tothom s’ha de convertir: el Poble i els Sacerdots. Però els qui ho tenen més planer són aquells que la societat té per “pecadors” i ells mateixos ho reconeixen. D'aquí la sorpresa: “Els publicans i les dones de mala vida us passen al davant cap el regne de Déu”.
Així doncs, tothom s’ha de convertir: el Poble i els Sacerdots. Però els qui ho tenen més planer són aquells que la societat té per “pecadors” i ells mateixos ho reconeixen. D'aquí la sorpresa: “Els publicans i les dones de mala vida us passen al davant cap el regne de Déu”.
8. Jesús, nou Moisès, té per missió alliberar el Poble.
Però ho farà d’una manera molt diferent i molt més radical de com ho va fer
Moisès. Moisès va fer sortir el Poble del
país on era esclau; però el Poble portava l’esclavitud encastada al cor.
Jesús busca
alliberar el cor. Per això demana conversió.
9. Jesús no pretén
un Èxode físic (sortir d’un país)
sinó un Èxode personal: superar les idees i els sentiments que
impedeixen tenir el cor obert, els braços oberts, els ulls oberts; abandonar
les idees i sentiments que ens impedeixen veure el món i estimar-lo.
10. Jesús, per
tirar endavant l’alliberament del cor,
no anuncia “plagues” contra ningú (com va fer Moisès contra el faraó), que
assumeix conscientment l’oposició frontal del Poder. En aquest
“enfrontament”, la seva missió no és pas derrotar l’adversari. Per a
Jesús, no hi ha “adversaris” sinó éssers humans, tots cridats a convertir-se
i ser salvats. També els Poderosos, que, de fet, no saben el que es
fan (Lluc
23:34).
MISSATGE.
11. El Temple
s’havia corromput i s’havia tornat una
cova de lladres, i s’havia convertit en la millor eina dels poderosos
per dominar la consciència del poble.
Les situacions de poder religiós són perilloses també per
als propis interessats: incapaciten per entendre allò que passa i respondre-hi
correctament. Així, a l’hora de convertir-se, ho tenen més fàcil els
“pecadors i pecadores”. Aquests, convertint-se, acaben passant davant
cap al Regne de Déu.
RESPOSTA.
12. Sembla que en
l’Església s’ha copiat aquella situació que Jesús havia denunciat amb tanta
força. El clericalisme i les diferències de poder
religiós són una greu equivocació, i també un autèntic perill.
L’Església
globalment, i cadascú en allò que li correspongui, ens hem de convertir.
Amb urgència. I calen gestos: gestos sincers i significatius.
PREGUNTES per al diàleg.
1. D’alguna manera,
Jesús contraposa “sacerdots i notables del poble” a “publicans i dones de mala
vida”. ¿Continua vàlida aquesta contraposició en les nostres comunitats?
2. Una societat
laica ajuda les Religions a superar el perill de caure en el Poder religiós i sacralitzar altres formes de Poder.
És una situació nova, i això obliga les comunitats cristianes a inventar
noves formes de presència i noves formes de servei a la societat. ¿Teniu alguna
intuïció sobre aquest punt? ¿Com ho viviu en la vostra comunitat?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada