1ª LECTURA. (Siràcida 27,30 – 28,7).
És odiós irritar-se
i guardar rancúnia,
però el pecador ho
fa i no vol apaivagar-se.
El venjatiu toparà
amb la venjança del Senyor,
que li demanarà
compte rigorós dels seus pecats.
Perdona als altres
el mal que t’han fet,
i Déu et perdonarà
els pecats quan tu el preguis.
L’home que s’irrita
contra un altre home,
¿com pot esperar
que el Senyor li retorni la salut?
No s’ha compadit
d’un home com ell,
i ara ¿s’atreveix a
pregar pels seus propis pecats?
Si ell, que és de
carn i ossos, guarda rancúnia,
¿qui li obtindrà el
perdó quan haurà pecat?
Recorda la fi que
t’espera
i amainarà la teva
enemistat;
pensa en la mort,
i guardaràs
fidelment el manaments.
Recorda’t dels
manaments,
i no seràs rancorós
amb els altres;
pensa en l’aliança
de l’Altíssim,
i no tindràs en
compte l’ofensa rebuda.
2ª LECTURA (Romans 14,7-9).
Germans,
cap de nosaltres no
viu ni mor per a ell mateix:
mentre vivim, vivim
per al Senyor,
i quan morim, morim
per al Senyor.
Per això, tant si
vivim com si morim,
som del Senyor;
ja que, si Crist va
morir i va tornar a la vida,
va ser justament
perquè havia de ser
sobirà de morts i
de vius.
EVANGELI. (Mateu 18,21-35).
En aquell temps,
Pere preguntà a
Jesús:
“Senyor, ¿quantes
vegades hauré de perdonar
al meu germà el mal
que m’haurà fet?
¿Set vegades?”
Jesús li respon:
“No et dic set vegades,
sinó setanta
vegades set”.
Per això passa amb
el Regne del cel
com amb un rei que
va voler demanar comptes
als qui ocupaven
els llocs de govern.
Tot just començava,
ja li van presentar
un dels seus ministres
que li devia deu
mil milions.
Com que no tenia
res per pagar,
el rei va manar que
venguessin tots els seus béns,
i a ell mateix, amb
la seva dona i els seus fills,
els venguessin com
esclaus,
per poder pagar el
deute.
Però ell se li
llançà als peus i li deia:
Tingueu paciència i
us ho pagaré tot.
Llavors el rei se’n
compadí,
el deixà lliure i
li perdonà el deute.
Quan sortia, trobà
un dels seus col·legues
que li devia uns
quants diners.
L’agafà i
l’escanyava dient-li:
Paga’m tot el que
em deus.
L’altre se li
llança als peus i li suplicava:
Tingues paciència i
ja t’ho pagaré.
Ell no en va fer
cas, i el va tancar a la presó
fins que li pagués
el deute.
El altres
col·legues, en veure-ho,
se n’entristiren
molt
i anaren a informar
el rei de tot el que havia passat.
El rei el cridà i
li digué:
Que n’ets de mal
home!
Quan tu em vas
suplicar,
et vaig perdonar
tot aquell deute.
¿No t’havies de
compadir del teu col·lega,
com jo m’havia
compadit de tu?
Llavors el rei el
posà en mans dels botxins
perquè el
torturessin fins que pagués tot el deute.
Això farà amb
vosaltres el meu Pare celestial
si cadascú no
perdona de tot cor el seu germà”.
LLENGUATGE.
1. L’evangeli
d’avui comença amb una pregunta de Pere: “Senyor,
¿quantes vegades hauré de personar al meu germà el mal que m’haurà fet? ¿Set
vegades?”.
(Recordem-ho:
sembla que en els evangelis, i sobretot en el de Mateu, “Pere” personifica
aquells deixebles que, havent decidit en ferm seguir Jesús, encara no l’entenen
ni han assumit el seu missatge. Diríem que són deixebles que veuen en Jesús el
líder (messies) que pot guiar-los per
aconseguir els seus objectius:
els d’ells, no els de Jesús. Però finalment acabaran convertint-se.)
Pere, amb la pregunta, ofereix també una resposta que ell suposa correcta. Cal
reconèixer que la resposta de Pere és
generosa: perdonar “set vegades” significa perdonar moltes vegades, ja que el
número “set” implica una certa plenitud. Set
són els dies de la setmana. Perdonar “set
vegades” és com dir “perdonar cada dia”.
2. No obstant,
Jesús no accepta la (generosa) resposta
proposada per Pere. En realitat, el que no accepta Jesús és ja la pregunta: “Quantes vegades he de perdonar al meu germà el mal que m’haurà fet?”.
En aquesta pregunta s’hi manifesta una actitud força pretensiosa.
“Perdonar” és una acció de “benèvola” superioritat. El ric pot perdonar
el pobre, no a l’inrevés; el superior perdona l’inferior, no a l’inrevés; el
mestre a l’alumne; el pare al fill; l’adult al nen petit;...
¿No havíem quedat
que, per entrar el Regne del cel, cal fer-se com els infants? (Mateu
18:3)... ¿A què ve ara aquesta pretensió de “perdonar” a un germà?
3. La paràbola amb
què Jesús explica l’actitud correcta de l’autèntic deixeble és d’una
gran claredat. Canviant “ofensa” per “deute”, deixa clar que
entre companys no es pot parlar realment de deutes
a reclamar, perquè cap deute
mereix aquest nom si el comparem amb el do de la vida, que tots hem rebut gratuïtament.
4. Els autèntics deixebles són ben conscients de com n’és
de gran el do de la vida, i
l’herència meravellosa que porta adjunta. En comparació d’aquest do
gratuït, parlar dels possibles deutes
que hi pugui haver entre nosaltres, és pura ridiculesa.
Suposant que algú
es consideri “ofès”, el mínim que pot fer és “compadir-se del seu col·lega, com Déu s’ha compadit d’ell”. Altrament
ho té complicat perquè, posats a parlar de deutes, haurem començar per parlar del nostre deute amb Déu;
i ¿qui serà capaç de retornar-l’hi?
5. Per això,
l’única actitud realment coherent és no “ofendre’s”.
Si ens ofenem, cal
perdonar sense límit; però l’autèntic deixeble no s’ofèn. Com Jesús que
no “perdona” als qui l’han crucificat
sinó que els excusa “perquè no
saben el que fan”. Per a ells, Jesús implora el perdó del Pare, que
és l’únic que té “dret a reclamar”, i sempre acaba perdonant.
6. Aquí cal notar
el doble significat que, en els evangelis, té la paraula “perdonar”:
- Una cosa és
“perdonar els pecats” o “perdonar el pecat”, entenent per “pecat” aquella
situació que impedeix rebre l’acció bondadosa i amorosa de Déu. En aquest
sentit, Jesús va dedicar tota la seva vida a
treure el pecat del món; i aquesta és també la missió que confia als seus
deixebles.
- Una altra cosa
ben diferent és (la pretensió de) “perdonar l’ofensa que m’ha fet un germà”.
Això s’hauria d’evitar perquè, entre companys, l’única relació correcta és el servei
mutu; i una actitud de servei exclou enfadar-se amb els altres o
pensar que ens deuen realment alguna cosa.
7. La 1ª lectura, amb un llenguatge concret i
sapiencial, ja ens introdueix en aquesta manera d’entendre les relacions entre
nosaltres, com a conseqüència d’haver acollit el do de Déu. Acaba dient: “Pensa en l’aliança de l’Altíssim, i no
tindràs en compte l’ofensa rebuda” (Siràcida
28:7).
MISSATGE.
8. Quan ens enfadem
contra els companys perquè “ens han ofès
o ens han fet mal”, allò que realment es posa de manifest és que ens hem
tornat uns “mira’m i no em toquis”.
Si ens fa mal, és perquè som de vidre
massa fi i no de carn.
RESPOSTA.
9. Entre companys
(i tots som companys!), perdonar sempre. Millor: no ofendre’s mai.
Però, compte! Això
no vol dir “passar del company” sinó portar els amortidors ben calibrats perquè la trobada amb els companys
no ens trenqui per massa fràgils.
Sembla que en la
nostra societat s’ha posat de moda “anar de dur” per la vida. Sovint sembla com
si portéssim carrega elèctrica que fa
saltar, a la més mínima, la guspira del nostre orgull ferit. Forma part de l’espectacle actual, però tots sabem que
“no n’hi ha per tant”. Comportar-se davant els altres com una “persona bona” no
està de moda, però és la cosa més pràctica i saludable.
PREGUNTES per al diàleg.
1. No hauríem de “ser de vidre”, però la veritat és que
sovint ho som, i els nostres companys també. Quan hi ha alguna situació tensa
entre companys, ¿des de fora, com ens portem? ¿Sabem trobar la paraula que amoroseix la situació o hi posem més
llenya?
2. Es diu: Una paraula inoportuna fa més mal que un cop
d’espasa. Podeu comentar-ho amb algun exemple?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada