diumenge, 29 de maig del 2016

Apunts d'homilia. Diumenge 10è. de durant l'any. C.

Lectura primera (1er. llibre dels Reis 17,17-24)
En aquells dies,
el fill d'una dona, mestressa de casa, es posà malalt,
i la malaltia s'agreujà tant que el noi expirà.
La dona digué a Elies:
«Per què et ficaves amb mi, home de Déu?
Veig que has vingut a casa meva
per fer presents a Déu les meves culpes i fer morir el meu fill».
Ell li digué: «Dóna-me'l».
Elies el prengué dels braços de la mare,
el pujà a l'habitació de dalt, on ell vivia, el posà al seu llit
i cridà al Senyor:
«Senyor, Déu meu, fins a la viuda que m'acull,
li feu aquest mal de fer morir el seu fill?».
Després s'estirà tres vegades sobre el noi i cridà al Senyor: «Senyor, Déu meu:
feu, si us plau, que l'ànima d'aquest noi torni dintre d'ell».
El Senyor escoltà el crit d'Elies:
l'ànima del noi tornà dintre d'ell, i recobrà la vida.
Elies el prengué,
el dugué de l'habitació de dalt a la planta baixa de la casa,
el donà a la seva mare i li digué:
«Mira, el teu fill és viu».
La dona digué a Elies:
«Ara sé de cert que ets un home de Déu
i que són del Senyor les paraules que anuncies».


Lectura segona (Gàlates 1,11-19).
Germans,
vull que ho sapigueu:
la Bona Nova que us vaig anunciar no ve dels homes,
perquè no l'he rebuda de cap home ni l'he apresa de ningú:
l'he rebuda per una revelació de Jesucrist.
Ja heu sentit parlar del meu comportament en el judaisme:
amb quina fúria jo perseguia l'Església de Déu i l'atropellava;
sobrepassava dins el judaisme molts compatricis de la meva edat, ja que era molt més zelós de les tradicions dels meus pares. Però Déu m'havia escollit des de les entranyes de la mare
i m'havia cridat per la seva gràcia.
Quan a ell, doncs, li semblà bé,
em revelà el seu Fill,
perquè jo l'anunciés als qui no són jueus.
Tot seguit, sense haver consultat cap home de carn i sang,
sense haver pujat a Jerusalem,
a trobar els qui ja eren apòstols abans que jo,
me'n vaig anar a Aràbia, i d'allà vaig tornar a Damasc.
Només tres anys més tard vaig pujar a Jerusalem
per conèixer Quefes, i vaig passar quinze dies amb ell.
Dels altres apòstols no en vaig veure cap,
fora de Jaume, el germà del Senyor.


Evangeli (Lluc 7,11-17)
En aquell temps
Jesús se n'anà a un poblet anomenat Naïm.
L'acompanyaven els deixebles i molta gent.
Quan s'acostaven a l'entrada del poble
es trobà que duien a enterrar un mort,
fill únic d'una mare viuda.
Molta gent del poble acompanyava la mare.
Així que el Senyor la veié, se'n compadí i li digué:
«No ploris».
El Senyor s'acostà al fèretre i li posà la mà al damunt.
Els qui el portaven s'aturaren,
i ell digué: «Jove, aixeca't».
El mort es posà assegut i començà a parlar.
I el Senyor el donà a la seva mare.
Tots quedaren esglaiats i glorificaven Déu.
La gent deia:
«Ha aparegut entre nosaltres un gran profeta».
Deien també: «Déu ha visitat el seu poble».
Per tot el país dels jueus i per tota la rodalia
s'escampà aquesta anomenada de Jesús.

LLENGUATGE.
1. Una vegada vaig pujar al Pedraforca des de Gósol. Arribat a la carena vaig veure un cim davant meu. Em vaig animar pensant que aviat arribaria. Però, un cop sobre aquell cim, vaig veure davant meu un altre cim més alt. Era evident que encara no havia arribat. Vaig haver de travessar la vall que em separava del puig de davant, que havia de ser, per força, el Palleró Gros del Pedraforca. Però no: enfilat al nou puig, vaig descobrir que s'alçava davant meu un altre pic encara més alt: l'autèntic Pedraforça que jo buscava. No vaig tenir més remei que tornar a baixar i pujar, cansat com estava, si volia aconseguir la meva fita. Per la seva proximitat, cada puig m'havia tapat la visió del que estava al darrere, tot i ser més alt.

2. En el procés d'Humanització passa una cosa semblant. En certs moments podem tenir la sensació d'haver arribat ja a la pica del nostre creixement. Però, just aleshores, descobrim que "som cridats" a seguir creixent.
Els Evangelis ens presenten Jesús de Natzaret com el fill de l'home, o simplement com l'Home. És en ell que els humans descobrim l'últim pic a què estem cridats. La descoberta de Jesucrist ens fa adonar que els cims conquerits abans no eren els definitius. Més encara: la trobada amb la VIDA de Jesús ens fa entendre que la situació anterior no era pròpiament "vida" sinó que estàvem encara en els dominis de la mort (entesa no pas com el contrari de la vida, sinó com encara no vida).

3. En l'evangeli de Lluc, el relat que hem llegit forma parella amb el relat anterior, que hauríem llegit diumenge passat si no hagués sigut la festa del Corpus. Aquests dos relats ens presenten la realitat humana, però vista ja des de l'experiència vital cristiana; des de l'últim cim. El relat corresponent a diumenge passat ens hauria presentat el criat del centurió romà que estava a punt de morir. S'hi vol representar la situació del paganisme, el qual troba en Jesús la solució a la seva malaltia mortal (Lluc 7:1).

4. El relat d'avui ens presenta la situació del poble elegit, vist també des de la perspectiva cristiana. Té forma de cadàver. És tètrica la figura d'aquesta mare viuda acompanyant, amb tot el poble, el seu fill únic "mort". Però el relat fa que es trobin les dues comitives: la comitiva al voltant del noi-cadàver i la comitiva al voltant de Jesús, el (nou) rebrot ("el natzarè") de la vella soca. Jesús s'hi acosta, toca el fèretre i pronuncia la paraula vivificadora: "Jove, aixeca't". Nou nivell de vida per a la vella soca. (Pel significat de “natzarè”, mireu “Natzaret”, a Paraules i parauletes).

5. Els dos gestos són ben significatius. Es tracte d'un jove, però cadàver perquè la "soca" a què està unit ja no li pot donar la qualitat de vida que un jove necessita. Jesús el "toca" per comunicar-li la nova vida. La Llei judaica prohibia tocar un cadàver. Qui ho feia, quedava impur. En el judaisme-llei aquest jove no té solució possible; és cadàver. Però Jesús, rebrot "primogènit" de l'antiga soca, obre per al judaisme nous horitzons. Jesús toca el cadàver; i ja no és la impuresa del cadàver que contamina Jesús, sinó que és la vida de Jesús que vivifica la vella soca i el seu fill.
Als evangelis es parla sovint d'aquesta acció de Jesús. El tacte és el més íntim del sentits; el més pròxim; el més apte per a transvasar força, vitalitat, salut. "Jove, aixeca't". La comitiva funerària descobreix els nous horitzons, més enllà de la Llei. "Ha aparegut entre nosaltres un gran profeta". "Déu ha visitat el seu poble". Jesús apareix com el nou cimal.
Nota: Per a Lluc, aquest missatge és tan important que l'expressa també en versió femenina en el relat de la Filla de Jaire (Lluc 8:42). El Missal no recull aquest relat en la versió de Lluc sinó en la versió de Marc, i podeu llegir-lo, amb el comentari corresponent, al diumenge 13 de l'Any B.

MISSATGE.

En el creixement vers la plena humanització, es van obrint progressivament nous horitzons. A la situació inicial, la Llei aporta una certa llum. Però, per perfecta que fos (tot i ser entesa com a Llei de Déu), la Llei no és la plenitud. En Jesús descobrim que som cridats a participar de la VIDA mateixa de Déu en qualitat de fills. Fills en el Fill. Tampoc la tan celebrada "Pau Romana" del Paganisme era una situació definitiva ja que les relacions humanes no poden quedar-se en una bona entesa entre criats i senyors. Som invitats a assolir la germanor.


RESPOSTA.

Quasi de cop i volta ens hem adonat que la democràcia que, amb gran optimisme, vam instituir fa uns anys, no és de cap manera la situació definitiva. La Constitució que una certa majoria de votants va aprovar com a solució a molts problemes, ara ha esdevingut una important font de problemes. Igualment, l'Economia que a molts havia enriquit, ara n'empobreix molts més. També la vella Europa, tan cofoia d'ella mateixa, ha deixat de ser un model a imitar. És que han aparegut nous horitzons, des dels quals veiem la situació precedent carregada d'esclavituds.
És per això que ara cal repensar les velles categories de Democràcia, Legalitat, Economia, Justícia, Llibertat, Poble... i cal construir un nou ordre social mundial.
També com Església hem de repensar el nostre encaix en el món. L'Església no existeix per a si mateixa sinó per al món. Cal "tocar el cadàver i donar-lo a la seva mare". Ha passat l'època de la Cristiandat. Ja no hi ha dues societats, la civil i la religiosa, sinó una única societat que entre tots hem de construir: plural, lliure, justa, humana, amb horitzons oberts.


PREGUNTES PER AL DIÀLEG.

1. Quins són, en la vostra opinió, els horitzons que la fe en Jesús obre a les comunitats cristianes d'avui?

2. Què poden aportar, aquests horitzons, a la construcció de la Societat Humana?

3. Com ha de ser la presència de les comunitats cristianes en la Societat actual:
- explícita, i socialment reconeguda?
- efectiva des de les mateixes institucions socials?
- submergida i encoberta per no generar refús?

- ...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada