>> Paraules i parauletes.
A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Isaïes 53,10-11).
El Senyor volgué que el sofriment triturés el seu Servidor.
Quan haurà donat la vida per expiar les culpes,
veurà una descendència, viurà llargament,
i per ell el designi del Senyor arribarà a bon terme.
Gràcies al sofriment de la seva ànima
ara veu la llum;
el just, amb les penes que ha sofert,
ha fet justos els altres,
després de prendre damunt seu les culpes d’ells.
2ª LECTURA (Hebreus 4,14-16).
Germans,
mantinguem ferma la fe que professem,
ja que en Jesús, el Fill de Déu,
tenim el gran sacerdot que, travessant els cels,
ha entrat davant Déu.
Perquè el gran sacerdot que tenim
no és incapaç de compadir-se de les nostres febleses:
ell, igual que nosaltres,
ha estat provat en tot, encara que sense pecar.
Per tant,
acostem-nos confiadament al tron de la gràcia de Déu
perquè es compadeixi de nosaltres,
ens aculli
i ens concedeixi, quan sigui l’hora,
l’auxili que necessitem.
EVANGELI. (Marc 10,35-45).
(Nota. En blau allò que correspon a la versió llarga del
Missal).
En aquell temps
Jaume i Joan, els dos fills del Zebedeu,
anaren a trobar Jesús i li digueren:
«Mestre, voldríem que ens concedíssiu
un favor que us demanarem.»
Jesús els preguntà:
«Què voleu que faci?»
Ells li digueren:
«Concediu-nos que, el dia que sereu glorificat,
puguem seure,
l’un a la vostra dreta i l’altre a la vostra esquerra.»
Jesús els respongué:
«No sabeu què demaneu.
¿Podeu veure el calze que jo veuré
i ser batejats amb el baptisme amb què jo seré batejat?»
Ells li digueren: «Sí que podem.»
Jesús els respongué:
«És cert, vosaltres beureu el calze que jo veuré
i sereu batejats amb el baptisme
amb què jo seré batejat,
però seure a la meva dreta i a la meva esquerra
no sóc jo qui ho ha de concedir;
és per a aquells a qui Déu ho ha reservat.»
Quan els altres deu ho sentiren,
s’indignaren contra Jaume i Joan.
Jesús cridà els deixebles i els digué:
«Ja sabeu que, en totes les nacions,
els qui figuren com a governants
disposen dels seus súbdits com si en fossin amos,
i els grans personatges
mantenen els altres sota el seu poder.
Entre vosaltres no ha de ser pas així:
qui vulgui ser important, ha de ser el vostre servidor,
i qui vulgui ser el primer, ha de ser l’esclau de tots,
com el Fill de l’home,
que no ha vingut a fer-se servir,
sinó a servir els altres,
i a donar la seva vida
com a preu de rescat per tots els homes.»
B. LLENGUATGE.
1. Quan els evangelis volen indicar que una cosa és important, la
repeteixen tres vegades. En les paraules anteriors a l’evangeli d’avui, per
tercera vegada Jesús ha dit als deixebles que el seu camí passa per
Jerusalem, per la mort, i arriba fins a la resurrecció. I també per
tercera vegada, ja en l’evangeli que hem llegit (versió llarga) se’ns presenta
la reacció equivocada dels Dotze:
- la 1ª vegada, volen apartar Jesús del seu camí (Marc
8,32);
- la 2ª, discuteixen quin d’ells serà el més important quan Jesús
ja no hi sigui. És a dir: qui el substituirà (Marc
9,34);
- avui, a la 3ª, Joan i
Jaume intenten situar-se a dreta i esquerra de Jesús, quan sigui en la seva
glòria. Això provoca que els altres s’enfadin, perquè també ells volien aquests
llocs de suposat “privilegi”.
2. “No sabeu el que demaneu”.
En dos aspectes els deixebles no saben què demanen:
a). No s’adonen que el que demanen és dolent. El Poder fa mal; mal als altres i mal a qui
l’exerceix. El Poder deshumanitza els
altres, i arrossega el poderós en
aquesta deshumanització.
b). Els deixebles també s’equivoquen atribuint a Jesús el Poder del qual pretenen participar.
El “Poder” que els deixebles atorguen
a Jesús, “el Messies”, el portarà a la Creu. Tots els evangelis ens presenten
la Crucifixió com un gran espectacle. Pilat, amb sorna, farà posar al
cartell de la Creu: “Aquí teniu el vostre rei”.
“Pare, perdona’ls perquè no
saben el que fan”, dirà Jesús des de la Creu (Lluc
23,34). No es refereix només als qui l’han crucificat sinó a tots els qui
han fet necessari aquell espectacle.
A Jesús, per “donar la vida”, no li calia la Creu. La Creu la fan necessària
tots aquells que pretenen fer de Jesús un “rei” o un “messies poderós”.
Segons Marc, el primer en adonar-se del significat de l’espectacle del Calvari va ser el
Centurió romà. També les “dones que havien seguit Jesús des de Galilea”. Els Dotze, no hi eren (Marc
15,39ss).
Després de l’espectacle,
tot va començar a canviar. Crucificat
el seu “Messies-Rei”, els deixebles
van començar a descobrir en Jesús “l’Home-Germà”.
3. “Entre vosaltres no ha de ser pas així...”
D’una manera breu però exacta, Jesús dibuixa les conseqüències del
Poder: disposen dels seus súbdits com si
en fossin amos.
En temps de Jesús, igual que ara, l’exhibició màxima de Poder es troba en els Estats. Als Estats
hi ha poderosos i súbdits. Tant se val la manera com es generen
els Poderosos: a través de la victòria en una guerra, o en nom de Déu, o en nom del Poble. El mal està en la divisió que provoca: dominants i dominats.
“Entre vosaltres no ha de
ser pas així”, diu explícitament Jesús als seus deixebles.
4. ...esclau de tots...
Era ben coneguda la figura de l’esclau. L’afirmació de Jesús està dirigida, per contrast, a “qui vulgui ser el primer”. Seria
un error aplicar-la a tothom. No és el mateix “ser esclau” que “ser servidor”.
L’autèntic servei es fa des de la
llibertat i la generositat; servim per amor. No es pot servir des de l’esclavitud. L’esclau només pot “servir” com una màquina; no fa comunió;
simplement és una propietat
utilitzada pel seu amo. Explícitament Jesús en aquest punt ens diu: “no ha de ser així entre vosaltres”.
C.
MISSATGE.
5. Hi ha dues maneres oposades d’entendre la convivència humana:
- creant estructures i relacions de domini-subjecció, o
- sentint-nos tots iguals, i col·laboradors en la gènesi i
construcció d’una convivència fraternal.
Jesús exclou explícitament la primera i demana als seus deixebles
la segona.
D:
RESPOSTA.
6. Resulten sorprenents (i escandaloses) les semblances entre la
manera de funcionar dels Estats i de la nostra Església. De fet, la mateixa
Església nostra inclou un Estat: El Vaticà. I com en tots els Estats, s’hi
generen Poderosos i Súbdits.
Els Poderosos provoquen
una manera de funcionar que fa necessàries per a tothom unes estructures de Poder. És la primera
“necessitat” del Poder: fer-se
indispensable.
En els Estats cada vegada és més evident que l’Administració s’ha convertit en una
grandíssima maquinària que, per funcionar, necessita moltíssims més
recursos que els “beneficis” que genera. I sovint aquests “beneficis” ho són
només perquè “ofereix” aquelles coses que la mateixa Administració exigeix als súbdits. Així, per exemple, donar permisos i papers que la pròpia Administració ha fet “necessaris”. La burocràcia
s’alimenta devorant els propis súbdits!
Una cosa semblant passa a la nostra Església: la maquinària
eclesiàstica es menja bona part de la vida que es podria generar. Més encara:
Les estructures de Poder (clericalisme estructural) bloquegen en bona
part el sorgiment d’autèntiques comunitats cristianes adultes i
creadores de comunió.
7. En l’estructura piramidal de l’Església és urgent corregir el
sentit o la direcció de la vida cristiana. La vida cristiana no es genera
a la punta de la piràmide per anar baixant fins a la base, sinó
que es genera i viu en la base. El Cos de Crist ressuscitat no es
fa visible i experimentable en el Papa sinó “on n’hi ha dos o tres de reunits en el meu nom” (Mateu
18,20).
Si les diferents comunitats de la base senten la necessitat
d’organitzar-se i crear estructures que ajudin a la comunió entre elles,
ja ho faran. És possible que l’Església vagi prenent forma de piràmide, però aquesta només estarà
d’acord amb l’Evangeli si es genera des de la base. Segurament va ser
així en un principi, però, des de fa molt de temps, el virus del Poder ha infectat l’Església invertint el flux eclesial. Però el flux de la vida eclesial, quan
s’inverteix, desapareix.
Amb tot, avui dia hi ha molta, moltíssima vida en l’Església a
pesar de l’esclerosi de les seves artèries
oficials. És que l’Esperit bufa allà
on vol... (Joan
3,8). No obstant, és urgent aplicar a l’Església l’eficaç antivirus que tenim a disposició: l’Evangeli.
8. És ben simptomàtic que avui tants germans s’estiguin
desapuntant de l’Església jerarquitzada.
Podem constatar que una Església tan semblant als Estats no interessa per a
res. Ja en tenim prou (i de sobres!!!) amb haver d’aguantar els Poderosos que cada Estat genera.
No obstant, i per sorprenent que sembli, sota la clova de les estructures
de Poder de l’Església, hi ha un Missatge altament alliberador. Cal
trencar aquesta clova, i el mateix missatge ens farà de nou permeables a la Vida-Comunió.
9. Amb tot, cal no descuidar una cosa: no hi hauria Poderosos si nosaltres no els generéssim.
Hem de ser conscients que cada vegada que donem Poder a un company estem preparant la seva “crucifixió”.
Estic segur que avui dia la gran majoria dels germans constituïts en autoritat no es senten “superiors” als
altres. El problema no és tant de “superioritat” com “d’inferioritat”. Entre
nosaltres s’ha anat difonent una “mística
de la inferioritat” que porta a considerar-nos religiosament inferiors
en relació als companys amb autoritat.
És una espècie d’infantilisme religiós pacíficament acceptat, el qual
ja es posa de manifest quan, contradient directament el manament de Jesús (Mateu
23,9), diem “pare” als qui són germans. Els “Poderosos” en si mateixos no podrien fer gaire mal, ja que són pocs
i són un simple “producte”. El mal important en l’Església (i en la Societat)
ve provocat sobretot pel gran número de persones que han decidit portar-se com
“inferiors”, i servir de pedestal per
convertir en “poderós” un company en
qui, després, puguin identificar-se.
A les parròquies, sovint les persones més actives solen
considerar-se “col·laboradores” en allò que el mossèn digui. Quan arriba un
nou bisbe a una diòcesi molts capellans esperen que tingui projectes i que doni orientacions,
com si ell fos la “font” de la vida eclesial. L’actitud d’alguns (molts?)
bisbes en relació al Bisbe de Roma (
el “Papa”) apareix impregnada de servilisme. Potser la crítica que Nietzsche va fer al Cristianisme
anomenant-lo “Moral d’esclaus” era
més encertada del que sovint sospitem...
E. PREGUNTES per al diàleg.
1. L’evangelista Marc no escriu aquest relat per donar-nos dades
biogràfiques sobre Joan i Jaume
sinó per advertir a les Comunitats d’un perill real. Pensant en la vostra
comunitat concreta, ¿hi descobriu sentiments de superioritat o d’inferioritat?
2. Es diu a vegades: “Qui obeeix no s’equivoca”. Què en penseu
d’aquesta afirmació?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada